رئیس‌جمهور بخواند/ برخی مطالبات مردم استان قزوین از دولت سیزدهم

خبرگزاری ایسنا

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در بیستمین سفر خود به استان‌های کشور چهارشنبه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۱ به قزوین سفر می‌کند. مردم استان قزوین در شهرستان‌های مختلف به این سفر امید دارند تا پاسخ بخشی از مطالبات خود در حوزه‌های مختلفی از جمله صنعت، گردشگری، کشاورزی، زیرساخت‌های بیمارستانی، حمل و نقل، آب شرب، مسائل زیست محیطی را از رئیس جمهور دریافت کنند. در این گزارش به برخی از مهمترین مشکلات مردم در شهرستان‌های استان قزوین پرداخته شده است.

حوزه زیرساخت‌های خدماتی در استان قزوین

آب شرب قزوین

شهر قزوین جزو معدود شهرهای کشور است که تمام آب شرب آن از طریق منابع زیرزمینی تأمین می‌شود در حالی که می‌تواند از استان‌های همجوار حق‌آبه دریافت کند؛ دشت قزوین آب مورد نیاز صنعت، کشاورزی و شرب استان را فراهم می‌کند البته لازم به ذکر است که بگوییم صنایع آب‌بر نظیر فولاد در دشت مستقر هستند و شیره دشت را می‌مکند؛ با این توصیفات حال دشت قزوین رو به وخامت است و مسئولان استان از چند سال قبل به فکر انتقال آب از سد طالقان به آبیک، قزوین و تاکستان افتادند و علی‌رغم مخالفت وزرای نیروی وقت، با این انتقال موافقت شد اما اینک مسئولان برای اجرای پروژه با مشکل مواجه شده‌اند.

اگر تدبیری برای تأمین آب مورد نیاز بخش کشاورزی و صنعت استان نشود در آینده نزدیک شاهد مرگ دشت خواهیم بود؛ آب سد طالقان ۱۵ شهر و ۲۰۰ روستای قزوین را سیراب خواهد کرد اما با توجه به افزایش هزینه‌ها زمان اجرای این پروژه مشخص نیست.

تعیین تکلیف سدهای قزوین

ایجاد سد راه حل دیگری بوده که مسئولین استان برای تأمین آب مدنظر داشتند که احداث سد نهب و بالاخانلو ازجمله آن‌هاست، سد نُهب آبگیری شده است اما سد بالاخانلو ازجمله طرح‌هایی است که کلنگ آن سال ۹۱ بر زمین زده شد ولی هنوز افتتاح نشده است؛ با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی این پروژه تکمیل و با آبگیری آن مشکل شهرستان بوئین‌زهرا در حوزه آب حل خواهد شد.

با توجه به کاهش بارندگی در سال‌های اخیر مناطق مرتفع و پربارش استان نیز با چالش جدی تأمین آب مواجه شدند اما باید بگوییم که حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب شیرین از الموت رود وارد دریا می‌شود که اگر اقدامی در جهت دریافت آب از این رود انجام شود و حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از این رود به استان تعلق بگیرد بسیاری از مسائل قزوین در حوزه آب مرتفع خواهد شد.

مطالبه اصلی مردم آبیک

شهر آبیک نزدیک‌ترین شهر قزوین به پایتخت است و از دیرباز شرکت سیمان و نیروگاه شهید رجایی در این شهرستان احداث شده است که متأسفانه آلایندگی واحدهای صنعتی و معدنی موجب شده این شهر همواره جزو آلوده‌ترین شهرهای استان باشد، البته ناگفته نماند که شهرک‌های صنعتی این شهر همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است چون بر اساس قانون، واحدهای تولیدی مستقر در این محدوده از پرداخت مالیات معاف هستند.

شهر آبیک نزدیک‌ترین شهر قزوین به طالقان است اما بخش اعظمی از آب سد طالقان به تهران اختصاص پیدا می‌کند و این شهر در این سال‌ها همواره از بی‌آبی رنج برده است، چند سال می‌شود که مسئولین وعده انتقال آب سد طالقان به آبیک را داده‌اند اما اجرای این طرح مستلزم اعتبارات بسیاری است که اجرای این پروژه از سالی به سال دیگر موکول می‌شود.

مطالبات شهر جدید مهرگان

مسکن مهر شهر قزوین تحت عنوان شهرک مهرگان احداث شد و در اواخر سال ۱۴۰۰ با مضوبه شورای عالی معماری و شهرسازی به شهر جدید مهرگان تبدیل شد اما مهرگان از گذشته تا کنون همواره با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند، عمده مشکلات این شهر به کمبود زیرساخت‌ها بازمی‌گردد که البته با تبدیل شدن به شهر امید می‌رود این مشکلات کاسته شود، ازجمله این مشکلات می‌توان به نبود زیرساخت‌های مربوط به آتش‌نشانی برای اطفای حریق در واحدهای بلندمرتبه، کمبود مسجد و مدرسه، عدم وجود بانک و مؤسسات مالی و کمبود زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی اشاره کرد.

رشد آوج در گرو ایجاد زیرساخت

در این سال‌های دستگاه‌های خدمت‌رسان کمترین خدمت‌رسانی را به منطقه آوج داشته‌اند و با توجه به کوهستانی بودن منطقه چند روستای این شهرستان از نعمت گاز و آب شرب محروم‌اند، همچنین پروژه ایجاد شبکه فاضلاب در شهر آبگرم از شهرهای تابعه شهرستان آوج مستلزم تزریق اعتبار است.

حوزه بهداشت و درمان در استان قزوین

بیمارستان ۷۰۰ تخت‌خوابی که احداث آن از دولت دوازدهم کلید خورده بود همچنان در مرحله کلنگ‌زنی قرار دارد. از سوی دیگر بنا بود تا محلی نزدیک بیمارستان شهید رجایی نیز به مرکز درمانی اختصاص پیدا کند که در حال حاضر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. از دیگر مشکلات شهر محمدیه واقع در شهرستان البرز می‌توان به کمبود مراکز درمانی و آمبولانس و همچنین عدم وجود مجتمع درمانی اشاره کرد.

در آبیک تنها یک بیمارستان دولتی به مردم خدمات ارائه می‌کند اما در مجموع باید بگوییم که ارائه خدمات درمانی در شهرستان آبیک ضعیف بوده و همواره اهالی آن را دچار چالش کرده است.

شهرستان آوج یکی از شهرستان‌هایی است که فاصله زیادی با مرکز استان دارد اما این شهرستان در بخش‌های گردشگری طبیعی ظرفیت‌های بسیاری دارد که می‌توان به آن به عنوان نقطه قوت توجه کرد اما نکته حائز اهمیت این است که در آوج بیمارستانی برای ارائه خدمت وجود ندارد و بیماران برای درمان باید با طی ۷۸ کیلومتر به تاکستان و یا با طی ۳۵ کیلومتر به شهر رزن از شهرهای استان همدان مراجعه کنند.

حوزه گردشگری در استان قزوین

استان قزوین در گذشته‌های دور مقصد بسیاری از تاجران بوده است، قزوین یکی از شاهراه‌های اصلی کشور است که شمال را به جنوب و شرق را به غرب متصل می‌کند و همین می‌تواند باعث جذب گردشگر شود که تا به امروز در این زمینه موفق عمل نشده است.

علاوه بر آثار تاریخی، استان قزوین مناطق بکر و طبیعی در بخش‌های طارم سفلی، آوج و الموت دارد که این مناطق پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر دارند. به عنوان مثال شهر آبگرم از شهرهای شهرستان‌های آوج به شمار می‌رود و همان‌طور که از نامش پیداست دارای چشمه‌های معدنی آبگرم است که می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای بخش گردشگری باشد و به یکی از قطب‌های جذب گردشگر استان تبدیل شود.

طی این سال‌ها بحث بر سر تبدیل قزوین از معبر گردشگری به مقصد، یک بحث مهم بوده است تا جایی که خیلی از کارشناسان معتقدند بسترها و زیرساخت‌های لازم برای تبدیل قزوین به مقصد گردشگری فراهم نشده و استان قزوین برای تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری فاصله دارد.

نبود مراکز اقامتی نیز از دیگر مشکلات استان قزوین به شمار می‌رود، با وجود صدور مجوزهای احداث هتل بسیاری از آن‌ها به حال خود رها شدند و این در حالی است که به گفته برخی از کارشناسان صاحبان این مجوزها تنها برای تغییر کاربری اراضی مجوز احداث هتل گرفتند بنابراین بایستی به سرانجام نرسیدن پروژه‌های احداث هتل در قزوین مورد بررسی قرار گیرد.

استان قزوین علاوه بر پتانسیل در بخش گردشگری جزو قطب‌های صنعتی کشور نیز به شمار می‌رود برای همین روزانه شاهد تردد سرمایه‌گذاران به استان است، اما یک مرکز اقامتی مناسب در استان وجود ندارد و اغلب مجبور هستند برای اقامت مسیر دو ساعته تا تهران را طی کنند و برخی از واحدهای تولیدی برای جلوگیری از این رفت‌وآمد در واحد خود سوئیت اقامتی برپا کردند تا پذیرای سرمایه‌گذاران باشند.

حوزه حمل‌ونقل در استان قزوین

با توجه به اینکه قزوین در دوره صفویه پایتخت کشور بوده است آثار تاریخی بسیاری در دل این کهن شهر وجود دارد و در این سال‌ها قزوین یک استان عبوری بوده و مسئولان تلاش دارند که قزوین را به مقصد گردشگری تبدیل کنند اما به علت نبود زیرساخت‌های مناسب در جذب گردشگر موفق نبودیم ضمن اینکه نبود زیرساخت‌های حمل و نقل می‌تواند دلیل ناکامی در این عرصه باشد.

خط ریلی قزوین جزو خطوط قدیمی است و نیاز به نوسازی و توسعه دارد اما در این بخش نیز غفلت شده است و به دلیل محدود بودن سفرهای ریلی استان بسیاری از مسافران سفر خود را از تهران آغاز می‌کنند. راه آهن قزوین به لحاظ بهسازی و خدمت‌رسانی به مسافران نیز ضعف‌های بسیاری دارد که ازجمله آن می‌توان به نبود زیرگذر مناسب و پله برقی اشاره کرد.

با توجه به شاهراه بودن قزوین به احداث بزرگراه و جاده در این استان توجه شده است اما متأسفانه به دیگر مسیرهای حمل و نقل نظیر راه آهن و حمل‌ونقل هوایی توجه نشده است، قزوین یکی از استان‌هایی است که فرودگاه ندارد و همواره احداث آن در دولت‌های مختلف مطرح شده است.

درباره آوج نیز لازم است بدانیم که چون این شهر در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد از جاده ایمن و مناسبی برخوردار نیست و هر ساله تصادفات بسیاری در این منطقه اتفاق می‌افتد، ضمن اینکه با توجه به اینکه آوج یکی از راه‌های دسترسی به غرب کشور است چهار بانده شدن محور آوج – رزن یک ضرورت به شمار می‌رود.

الموت و طارم سفلی نیز جزو نقاط کوهستانی بخش قزوین هستند که روستاهای واقع در این بخش‌ها از جاده مناسبی برخوردار نیستند، هفته‌ای نیست که در طارم سفلی تصادف رخ ندهد. جاده‌های طارم باریک و یک‌طرفه بوده و ‌به دلیل عدم وجود گاردیل خودروها به دره سقوط می‌کنند که این امر تلفات جانی و مالی را در این جاده‌ها افزایش داده است، اهالی منطقه نیز نام «جاده مرگ» را برای جاده‌های طارم انتخاب کردند لذا ضرورت دارد مسئولان نیم‌نگاهی به این جاده‌ها داشته باشند.

حوزه صنعت در استان قزوین

در ابتدای دهه ۱۳۴۰ خورشیدی نخستین شهر صنعتی کشور در قزوین بنا نهاده شد و واحدهای تولیدی بسیاری در آن مستقر شدند، این واحدها در دهه ۵۰ و ۶۰ رونق بالایی گرفتند اما در دهه ۸۰ با توجه به خصوصی‌سازی انجام شده بسیاری از واحدها از چرخه تولید خارج شدند و امروزه احیای این واحدها یک ضرورت به شمار می‌رود.

استان قزوین چهارمین استان صنعتی کشور است اما متأسفانه در بحث صنعت رو به عقب در حال حرکت هستیم به گونه‌ای که بسیاری از شرکت‌ها با یک سوم نیرو در حال فعالیت هستند، برخی شرکت‌ها تعطیل و برخی دیگر به دلایل خصوصی‌سازی و واگذاری غلط تعطیل شدند که مطالبه جدی در این بخش احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل است.

در شهرستان آوج هم با اینکه که کشاورزی رونق دارد اما برای رونق گرفتن بخش صنعت می‌توان مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران لحاظ کرد تا برای سرمایه‌گذاری در این منطقه ورود کنند و علاوه بر اشتغال‌زایی برای جوانان در راستای درآمدزایی غیرنفتی گام برداشت.

https://dailies.ir/26/04/2022/%d8%b1%d8%a6%db%8c%d8%b3%d8%ac%d9%85%d9%87%d9%88%d8%b1-%d8%a8%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%af-%d8%a8%d8%b1%d8%ae%db%8c-%d9%85%d8%b7%d8%a7%d9%84%d8%a8%d8%a7%d8%aa-%d9%85%d8%b1%d8%af%d9%85/